Interpretasjon 5. - 7. trinn
Interpretasjon er et felles rom der trygghet gir grunnlag for både individuell og kollektiv utvikling. Elevene fremfører med pianist, lytter og reflekterer, og tar med seg innspill som styrker tolkning, uttrykk og personlig stemme. Sammen forbereder vi musikk til fremføring og konsert i et fellesskap der alle lytter til og lærer av hverandre.
Mål
- Trygghet og fellesskap
- Utvikle evnen til å kommunisere gjennom
musikk - Trene bevisst og konsentrert lytting samt
utvikle evnen til verbalt å gi uttrykk for
musikkopplevelser
Innhold
5. trinn arbeider med
- trygghet og fellesskap
- gå opp på scenen, ta applaus, fremføre, gå av scenen
- presentasjon av musikken
- presentasjon av stil
- klang og kvalitet: musikalsk og teknisk
- karakterer, følelser og kontraster
- frasering for eksempel ved bruk av spørsmål og svar, bestemmelse av høydepunkt og avfrasering
- tolkning, for eksempel ved bruk av historier
6. – 7. klasse arbeider med
- trygghet og fellesskap
- karakterer, følelser og fraser
- tolkning og stil
- presentasjon av musikken
Arbeidsmåter
Gruppebaserte samlinger. Organisert ut fra seksjonens og instrumentenes behov.
- Eleven får øve seg i å fremføre med pianist foran publikum
- Gruppen får konkrete oppgaver i lytting, individuell refleksjon og dele refleksjoner
- Eleven lytter til gruppens refleksjoner, og vurderer hva hen vil ta med seg videre
Elever vil også kunne oppleve eller delta på interpretasjon i form av Mesterklasser med musikere og pedagoger fra norsk og internasjonalt musikkliv. Mesterklasser vil være organisert innen Barratt Dues avdeling Musikk på Majorstuen eller på tvers av alle Barratt Dues avdelinger.