Hopp til innhold

Kor 5. - 7. trinn

Å synge er grunnleggende for barns musikalske utvikling. Korfaget styrker elevenes tekniske, utøvende, skapende og lyttende ferdigheter. Undervisningen på trinn 5 – 7 samsvarer med teorifagets bok 1 – 3 og dekker grunnskolens hovedområder formidle, skape og oppleve. Korundervisningen utvikler indre forestillingsevne, musikalsk minne, intonasjon, pust og frasering. Korfaget inngår i vurdering av grunnskolens kompetansemål i musikk og produksjon for scene.

Mål

  • Synge unisont og flerstemt med vekt på intonasjon, klang og utrykk

  • Improvisere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre på nivået

  • Fremføre musikk fra ulike sjangre og ulike tidsperioder.

Innhold

5. klasse

  • Bladsang med trinnvis stemmeføring og fokus på utvikling av grunntonefølelse.
  • Enkle improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser på nivået.
  • Muntlige ferdigheter med vokabular på nivået.

 

6. klasse

  • Bladsang av diatoniske melodier i dur- og molltonearter på nivået.
  • Bladsang av tostemt repertoar med stemmer sopran og alt.
  • Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med rytmisk/ melodiske strukturer på nivået.
  • Muntlige ferdigheter med musikalsk vokabular på nivået.

 

7. klasse

  • Bladsang av diatoniske melodier i dur, moll samt utvalgte modi på nivået.
  • Bladsang av to og trestemt repertoar med stemmer sopranalt og bass.
  • Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med rytmisk/ melodiske strukturer på nivået.
  • Muntlige ferdigheter med musikalsk vokabular på nivået.

Arbeidsmåter

  • Ukentlig klassekor
  • Konserter og prosjekter