Kor 5. - 7. trinn
Å synge er grunnleggende for barns musikalske utvikling. Korfaget styrker elevenes tekniske, utøvende, skapende og lyttende ferdigheter. Undervisningen på trinn 5 – 7 samsvarer med teorifagets bok 1 – 3 og dekker grunnskolens hovedområder formidle, skape og oppleve. Korundervisningen utvikler indre forestillingsevne, musikalsk minne, intonasjon, pust og frasering. Korfaget inngår i vurdering av grunnskolens kompetansemål i musikk og produksjon for scene.
Mål
-
Synge unisont og flerstemt med vekt på intonasjon, klang og utrykk
-
Improvisere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre på nivået
-
Fremføre musikk fra ulike sjangre og ulike tidsperioder.
Innhold
5. klasse
- Bladsang med trinnvis stemmeføring og fokus på utvikling av grunntonefølelse.
- Enkle improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser på nivået.
- Muntlige ferdigheter med vokabular på nivået.
6. klasse
- Bladsang av diatoniske melodier i dur- og molltonearter på nivået.
- Bladsang av tostemt repertoar med stemmer sopran og alt.
- Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med rytmisk/ melodiske strukturer på nivået.
- Muntlige ferdigheter med musikalsk vokabular på nivået.
7. klasse
- Bladsang av diatoniske melodier i dur, moll samt utvalgte modi på nivået.
- Bladsang av to og trestemt repertoar med stemmer sopran, alt og bass.
- Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med rytmisk/ melodiske strukturer på nivået.
- Muntlige ferdigheter med musikalsk vokabular på nivået.
Arbeidsmåter
- Ukentlig klassekor
- Konserter og prosjekter