Hopp til innhold

Kor 8. - 10. trinn

Å synge er grunnleggende for barns musikalske utvikling. Korfaget styrker elevenes tekniske, utøvende, skapende og lyttende ferdigheter. Undervisningen på trinn 8 - 10 trinn samsvarer med teorifagets bok 4-6 og dekker grunnskolens hovedområder formidle, skape og oppleve. Korundervisningen utvikler indre forestillingsevne, musikalsk minne, intonasjon, pust og frasering. Korfaget inngår i vurdering av grunnskolens kompetansemål i musikk og produksjon for scene.

Mål

  • Synge flerstemt med vekt på intonasjon, dynamikk, korklang og stilistisk utrykk.

  • Improvisere og arrangere med stemme og instrumenter med utgangspunkt i rytmiske, melodiske og harmoniske mønstre på nivået.

  • Fremføre musikk fra ulike sjangre og ulike tidsperioder.

Innhold

8. klasse

  • Bladsang i G- og F-nøkkel med fokus på utvikling av funksjonsharmonisk bevisthet.
  • Bladsang av to og trestemt repertoar med stemmer sopranalt og bass.
  • Direksjonsøvelser med utgangspunkt i repertoar på nivået.
  • Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med diatonikk og kromatikk på nivået.
  • Muntlige ferdigheter med vokabular på nivået.

 

9. klasse

  • Bladsang i G-, F- og C-nøkkel samt videre utvikling av funksjonsharmonisk bevisthet.
  • Bladsang av tre og firestemt repertoar med stemmer sopranalt, tenor og bass.
  • Direksjonsøvelser med vekt på dynamiske og fraseringsmessige nyanser.
  • Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med diatonikk og kromatikk på nivået.
  • Muntlige ferdigheter med vokabular på nivået.
  • Innstudering og fremførelse av repertoar som inkluderer blues/rock/gospel og jazz.

 

10. klasse

  • Bladsang av diatoniske melodier i dur, moll samt utvalgte modi på nivået.
  • Bladsang av firestemt repertoar med stemmer sopranalt, tenor og bass.
  • Direksjonsøvelser samt ledelse av vokal oppvarming.
  • Improvisasjons- og «lytt-syng» øvelser med kromatikk og modale skalaer.
  • Muntlige ferdigheter med musikalsk vokabular på nivået.
  • Innstudering og fremførelse av repertoar som inkluderer modernistiske og populærmusikalske stiler.

Arbeidsmåter

  • Ukentlig klassekor
  • Konserter og prosjekter