Hopp til innhold

Interpretasjon 8. - 10. trinn

Interpretasjon er et felles rom der trygghet gir grunnlag for både individuell og kollektiv utvikling. Elevene fremfører med pianist, lytter og reflekterer, og tar med seg innspill som styrker tolkning, uttrykk og personlig stemme. Sammen forbereder vi musikk til fremføring og konsert i et fellesskap der alle lytter til og lærer av hverandre.

Mål

  • Trygghet og fellesskap
  • Spille for andre og høre musikk i
    konsertsammenheng
  • Utvikle evnen til å kommunisere gjennom
    musikk
  • Trene bevisst og konsentrert lytting samt
    utvikle evnen til verbalt å gi uttrykk for
    musikkopplevelser

Innhold

8. – 9. trinn arbeider med:

  • trygghet og fellesskap
  • tolkning og stil
  • karakterer, følelser og fraser
  • identitet og personlige valg
  • autonomi og indre frihet

 

10. trinn arbeider med:

  • trygghet og fellesskap
  • tolkning og stil
  • karakterer, følelser og fraser
  • konsertforberedelser
  • prøvespillforberedelser
  • musikkformidling

Arbeidsmåter

Gruppebaserte samlinger. Organisert ut fra seksjonens og instrumentenes behov. 

  • Eleven får øve seg i å fremføre med pianist foran publikum
  • Gruppen får konkrete oppgaver i lytting, individuell refleksjon og dele refleksjoner
  • Eleven lytter til gruppens refleksjoner, og vurderer hva hen vil ta med seg videre

 

Elever vil også kunne oppleve eller delta på interpretasjon i form av Mesterklasser med musikere og pedagoger fra norsk og internasjonalt musikkliv. Mesterklasser vil være organisert innen Barratt Dues avdeling Musikk på Majorstuen eller på tvers av alle Barratt Dues avdelinger.