Hopp til innhold

Hovedinstrument 5. - 7. trinn

Hovedinstrumentundervisningen omfatter emner knyttet til den ukentlige undervisningen på elevens hovedinstrument individuelt og/eller i gruppe.

Mål

  • Utvikle gehøret
  • Utvikle tekniske ferdigheter på instrumentet
  • Øve inn et repertoar
  • Trene primavista spill
  • Utvikle kreative evner og evnen til improvisasjon
  • Arbeide med musikalsk kommunikasjon
  • Legge grunnlaget for en personlig musikalsk uttrykksform
  • Utvikle gode øvings- og innstuderingsteknikker

Innhold

  • Produksjon
    Komposisjon, improvisasjon og annet kreativt arbeid
  • Reproduksjon
    Å spille noe som andre har laget
  • Resepsjon
    Lytting
  • Analyse
    Refleksjon, å finne ut “hva som er inni” melodien, rytmen og klangen. Hvorfor og hvordan lyd og musikk opptre

Arbeidsmåter

Hovedinstrumentundervisningen består i
hovedsak av individuelle undervisningstimer. Enkelte emner som kroppsbevissthet og basistrening kan imidlertid med fordel gjennomgås i større grupper. Elevene kan i tillegg få i oppgave å løse spilletekniske og repertoarspesifikke utfordringer samt improvisasjonsoppgaver på egenhånd i mindre grupper.

  • Gehørspill
  • Imitasjonsspill
  • Melodispill «på øret»
  • Improvisasjon
  • Repertoarspill