Hovedinstrument 5. - 7. trinn
Hovedinstrumentundervisningen omfatter emner knyttet til den ukentlige undervisningen på elevens hovedinstrument individuelt og/eller i gruppe.
Mål
- Utvikle gehøret
- Utvikle tekniske ferdigheter på instrumentet
- Øve inn et repertoar
- Trene primavista spill
- Utvikle kreative evner og evnen til improvisasjon
- Arbeide med musikalsk kommunikasjon
- Legge grunnlaget for en personlig musikalsk uttrykksform
- Utvikle gode øvings- og innstuderingsteknikker
Innhold
- Produksjon
Komposisjon, improvisasjon og annet kreativt arbeid - Reproduksjon
Å spille noe som andre har laget - Resepsjon
Lytting - Analyse
Refleksjon, å finne ut “hva som er inni” melodien, rytmen og klangen. Hvorfor og hvordan lyd og musikk opptre
Arbeidsmåter
Hovedinstrumentundervisningen består i
hovedsak av individuelle undervisningstimer. Enkelte emner som kroppsbevissthet og basistrening kan imidlertid med fordel gjennomgås i større grupper. Elevene kan i tillegg få i oppgave å løse spilletekniske og repertoarspesifikke utfordringer samt improvisasjonsoppgaver på egenhånd i mindre grupper.
- Gehørspill
- Imitasjonsspill
- Melodispill «på øret»
- Improvisasjon
- Repertoarspill