Hopp til innhold

Hovedinstrument 8. - 10. trinn

Hovedinstrumentundervisningen omfatter emner knyttet til den ukentlige undervisningen på elevens hovedinstrument individuelt og/eller i gruppe.

Mål

  • Innstudere og framføre et repertoar fra ulike klassiske epoker og rytmisk musikk, gjøre selvstendige valg i uttrykk og formidling og begrunne disse, samt bruke relevant musikkunnskap i presentasjon av selvvalgt musikk.
  • Improvisere og utvikle musikk både etter gehør og besifring – lære på øret, improvisere over akkordrekker og annet materiale, samt skape stiltypiske variasjoner
  • Anvende gode læringsstrategier til å innstudere nytt repertoar.
  • Musikerhelse

Innhold

  • Analyse og tolkning av notebilde, sjanger- og stilforståelse.
  • Oppvarming
  • Innstudering
  • prima vista-spill
  • Gehør- og stilspesifikk improvisasjon – klassisk, jazz/blues, rytmisk utvikling og fri/assosiasjonsbasert improvisasjon

Arbeidsmåter

Hovedinstrumentundervisningen består i
hovedsak av individuelle undervisningstimer. Enkelte emner som kroppsbevissthet og basistrening kan imidlertid med fordel gjennomgås i større grupper. Elevene kan i tillegg få i oppgave å løse spilletekniske og repertoarspesifikke utfordringer samt improvisasjonsoppgaver på egenhånd i mindre grupper.

  • Gehørspill
  • Imitasjonsspill
  • Melodispill «på øret»
  • Improvisasjon
  • Repertoarspill