Hovedinstrument 8. - 10. trinn
Hovedinstrumentundervisningen omfatter emner knyttet til den ukentlige undervisningen på elevens hovedinstrument individuelt og/eller i gruppe.
Mål
- Innstudere og framføre et repertoar fra ulike klassiske epoker og rytmisk musikk, gjøre selvstendige valg i uttrykk og formidling og begrunne disse, samt bruke relevant musikkunnskap i presentasjon av selvvalgt musikk.
- Improvisere og utvikle musikk både etter gehør og besifring – lære på øret, improvisere over akkordrekker og annet materiale, samt skape stiltypiske variasjoner
- Anvende gode læringsstrategier til å innstudere nytt repertoar.
- Musikerhelse
Innhold
- Analyse og tolkning av notebilde, sjanger- og stilforståelse.
- Oppvarming
- Innstudering
- prima vista-spill
- Gehør- og stilspesifikk improvisasjon – klassisk, jazz/blues, rytmisk utvikling og fri/assosiasjonsbasert improvisasjon
Arbeidsmåter
Hovedinstrumentundervisningen består i
hovedsak av individuelle undervisningstimer. Enkelte emner som kroppsbevissthet og basistrening kan imidlertid med fordel gjennomgås i større grupper. Elevene kan i tillegg få i oppgave å løse spilletekniske og repertoarspesifikke utfordringer samt improvisasjonsoppgaver på egenhånd i mindre grupper.
- Gehørspill
- Imitasjonsspill
- Melodispill «på øret»
- Improvisasjon
- Repertoarspill