Hopp til innhold

Akkompagnement 8. - 10. trinn

Akkompagnement er samspillets nære form, der elev og pianist møtes i musikken. Gjennom arbeid med tolkning, frasering og formidling utvikles et uttrykk som vokser i dialogen mellom dem, og eleven finner ny dybde i sin forståelse og formidling av musikken.

Mål

  • Trygghet og fellesskap
  • Spille for andre og høre musikk i
    konsertsammenheng
  • Utvikle evnen til å kommunisere gjennom
    musikk
  • Trene bevisst og konsentrert lytting samt
    utvikle evnen til verbalt å gi uttrykk for
    musikkopplevelser

 

For Pianister:

 

  • Akkompagnementfaget for pianister er lære å bli akkompagnatør, hvor pianoelevene øver på rask innstudering.

Innhold

8. – 9. trinn

  • tolkning og stil
  • karakterer, følelser og fraser
  • identitet og personlige valg
  • autonomi og indre frihet

10. trinn

  • tolkning og stil
  • karakterer, følelser og fraser
  • konsertforberedelser
  • prøvespillforberedelser
  • musikkformidling

Arbeidsmåter

  • Individuell undervisning med akkompagnatør 8 ganger i året

 

For pianister:

  • Periodevis undervisning i innstudering.