Akkompagnement 8. - 10. trinn
Akkompagnement er samspillets nære form, der elev og pianist møtes i musikken. Gjennom arbeid med tolkning, frasering og formidling utvikles et uttrykk som vokser i dialogen mellom dem, og eleven finner ny dybde i sin forståelse og formidling av musikken.
Mål
- Trygghet og fellesskap
- Spille for andre og høre musikk i
konsertsammenheng - Utvikle evnen til å kommunisere gjennom
musikk - Trene bevisst og konsentrert lytting samt
utvikle evnen til verbalt å gi uttrykk for
musikkopplevelser
For Pianister:
- Akkompagnementfaget for pianister er lære å bli akkompagnatør, hvor pianoelevene øver på rask innstudering.
Innhold
8. – 9. trinn
- tolkning og stil
- karakterer, følelser og fraser
- identitet og personlige valg
- autonomi og indre frihet
10. trinn
- tolkning og stil
- karakterer, følelser og fraser
- konsertforberedelser
- prøvespillforberedelser
- musikkformidling
Arbeidsmåter
- Individuell undervisning med akkompagnatør 8 ganger i året
For pianister:
- Periodevis undervisning i innstudering.