Kvalitetssystem
Kvalitetssystemet skal bidra til kontinuerlig utvikling og forbedring av utdanningskvaliteten ved HBDs studietilbud. Systemet skal også sikre at høyskolens virksomhet er i samsvar med Barratt Dues overordnede mål og strategier.
Kvalitetskultur
Et sentralt prinsipp i høyskolens kvalitetsarbeid er å fremme en sterk kvalitetskultur, der både både ansatte og studenter aktivt bidrar til å løfte kvaliteten i utdanningen.
Prinsipper for god kvalitetskultur
- Demokratiske prosesser
- Ansvar i alle ledd
- Likebehandling
- Transparens
- Dokumentasjon
Kvalitetssløyfen
I alle prosesser og på alle nivåer av det systematiske kvalitetsarbeidet benytter Høyskolen Barratt Due en helhetlig arbeidsmetode – kvalitetssløyfen. Metoden sikrer at arbeidet skjer kontinuerlig, målrettet og på et solid evalueringsgrunnlag.
Kvalitetssystemet i praksis
Seks kvalitetsområder
Disse seks kvalitetsområdene følger hele utdanningsløpet - fra opptak til studieprogrammene, gjennom studentenes læringsbane og frem til oppnådd læringsutbytte.
Seks kvalitetsområder
Organisering og ansvarsoppgaver
Arbeidet med undervisningskvalitet støttes av flere råd og utvalg. Disse har tydelige roller, ansvar og rapporteringslinjer, som sammen bidrar til å sikre et helhetlig og systematisk kvalitetsarbeid.
Organisering og ansvarsoppgaver
Årshjul og rapportering
Gjennom årshjulets faser – evaluering, tiltak, planlegging og implementering – samt gjennom evalueringer, undersøkelser og studieprogramrapporter, sikrer høyskolen god dokumentasjon og transparens i kvalitetsarbeidet.
Årshjul og rapportering
Periodisk evaluering
For å ivareta og sikre sammenheng i studieprogrammet, læringsutbytte og studiets relevans for samfunns- og arbeidsliv, gjennomføres det periodisk evaluering av studieprogrammet.
Periodisk evaluering
Student- og ansattmedvirkning
Studenter og ansatte anses som sentrale bidragsytere i det systematiske kvalitetsarbeidet. Les hvordan HBD legger til rette for aktiv deltakelse i alle områder av kvalitetssystemet.
Student- og ansattmedvirkning